Ο μεγάλος Αριστοτέλης, λέει στα Πολιτικά του: η καλλίτερη πολιτεία είναι η γεωργική, εκεί δηλαδή που οι περισσότεροι ζουν από την γεωργία και την κτηνοτροφία "βέλτιστος γάρ δήμος ο γεωργικός εστιν, όπου ζει το πλήθος από γεωργίας ή νομής" . Και καταλήγουμε με μία διάσημη φράση, και πάλιν του Αριστοτέλους, η οποία θα έπρεπε να υπάρχει ως προμετωπίδα σε όλες τις ανώτατες και ανώτερες γεωπονικές ή γεωργικές σχολές τις Χώρας: "Πασών των επιστημών μήτηρ τε καί τροφός Γεωργία εστί."

Κυριακή, 23 Ιανουαρίου 2011

Βασικές αρχές ενός σχεδίου φύτευσης

Οι βασικές αρχές που χρησιμοποιεί ο επαγγελματίας φυτοτέχνης κατά την σύλληψη ενός σχεδίου φύτευσης και που απορρέουν από τις ιδιότητες των φυτικών ειδών και τα κοινά γνωρίσματα του κάθε είδους είναι κοινές και σε άλλα επαγγέλματα και αναφέρονται στην χρήση των γραμμών, των σχημάτων, της υφής, του χρώματος, της επανάληψης, της ποικοιλίας της ισορροπίας και της εμφάσεως.

Οι γραμμές υπαγορεύουν την κίνηση και την κατεύθυνση των ανθρώπων δημιουργώντας ένα ολόκληρο δίκτυο κυκλοφορίας. Οι ευθείες γραμμές προτρέπουν σε άμεση κίνηση ενώ οι καμπύλες σε μια πιο αργή, είναι αισθητικά πιο ευχάριστες και χρησιμοποιούνται σε φυσικές περιοχές όπως τα μονοπάτια στο δάσος.

Το σχήμα αναφέρεται στο σύνολο της μάζας ενός φυτού που με το κορμό, τα κλαδιά και την κόμη τους δημιουργούν ένα ορισμένο σχήμα. Τα ψηλά και λεπτά φυτά έχουν κάθετο σχήμα ενώ τα χαμηλά με τάση να απλώνονται έχουν οριζόντιο σχήμα. Στην φύση συναντάμε άπειρα σχήματα φυτών τα οποία ανάλογα με την αισθητική τους εμφάνιση κατατάσσονται σε σφαιρικά, κωνικά, κυλινδρικά,ωοειδή και άλλα.

Η υφή των φυτών περιγράφεται ως λεπτή μέση ή τραχεία. Με την χρησιμοποίηση και των 3 διαφόρετικών ειδών υφών των φυτών ο φυτοτέχνης προσπαθεί να δημιουργήσει συνδυασμούς με αποτέλεσμα την ολοκληρωμένη εμφάνιση χώρων και τοπίων.

Για την θεωρία των χρωμάτων έχουν γραφεί και λεχθεί πολλά. Γενικά αποτελούν κυρίαρχο στοιχείο στο σχέδιο ενός φυτοτέχνη με ανεπτυγμένη ευαισθησία σε αυτά, αρκεί μόνο να λαβουμε υπόψη, ότι τα χρώματα της φύσης είναι πάντοτε πιο απαλά και πολύ ανώτερα από αυτά που κατασκευάζει ο άνθρωπος.

Ένας έμπειρος φυτοτέχνης γνωρίζει πολύ καλά ότι σχέδια με μικρό αριθμό ειδών ακόμη και αν αυτά έχουν διαφορετικό σχήμα και μέγεθος οδηγούν σε διαμόρφωση μονότονων χώρων αφού επαναλαμβάνονται οι ίδιες υφές και χρώματα. Αντίθετα σχέδια με πολλά είδη φυτών σε περιορισμένο χώρο οδηγούν σε αναρχα διαμορφωμένους χώρους αφού απουσιάζει ο τακτικός σχεδιασμός. Άρα μια προσεκτική τήρηση της ισορροπίας ανάμεσα στα παραπάνω οδηγεί σε πετυχημένα σχέδια, με μια ποικοιλία όπου κυριαρχεί ο άριστος αριθμός σχημάτων χρωμάτων και υφών.

Η επανάληψη στα σχέδια φύτευσης μπορεί να επιτευχθεί με την χρήση μεμονομένων φυτών τοποθετημένα σε ομάδες ή μάζες όπου ανάλογα με την κλίμακα του χώρου η του τοπίου οι μάζες αυτές μπορεί να επαναλαμβάνονται συστηματικά.

Σήμερα έχει κυριαρχήσει ο σχεδιασμός του τοπίου να γίνεται με τρόπο ασύμμετρο ως προς την κατανομή των φυτών στο χώρο. Πετυχαίνεται έτσι με αυτό τον τρόπο μια ισοδύναμη ισορροπία αριθμού φυτών ή μαζών στο τοπίο π.χ. Αν θεωρήσουμε έναν κεντρικό άξονα που κυριαρχεί σε ένα σχέδιο τότε αντί τα φυτά να κατανέμονται συμμετρικά και στις δυο πλευρές του άξονα (συμμετρικό τοπίο) μπορεί ενα μεγάλο φυτό στην μια πλευρά να ισορροπείται με έναν αριθμό μικρότερων φυτών στην άλλη.

Συνήθως κατά τον σχεδιασμό ενός τοπίου ένας φυτοτέχνης μεταξύ άλλων προσπαθεί να τονίσει ένα τμήμα της φύτευσης που μπορεί να είναι μια σύνθεση, ή ένα μεμονωμένο εντυπωσιακό δένδρο ή ακόμη και ένα δομικό στο χώρο στοιχείο. Με άλλά λόγια να δώσει έμφαση σε ορισμένα σημεία κατευθύνοντας προς αυτά το μάτι.

Γ. Σταθακόπουλος

Γεωπόνος - Φυτοτέχνης

Πηγές: Ν. Κανταρτζής
            Ι. Τσαλικίδης



Print

1 σχόλιο:

  1. ΘΕΩΡΩ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΝΟΣ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΚΛΙΜΑΚΑ, ΜΟΡΦΗ, ΣΧΗΜΑΤΑ. ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΣΕ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΛΕΜΕ ΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ. ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙ ΚΑΙ ΔΙΚΙΑ ΜΑΣ ΣΧΟΛΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή